Andrahandsuthyrning

Här finns information för dig som vill hyra ut din lägenhet i andra hand

Normalt är det inga problem att hyra ut sin lägenhet i andrahand enligt bostadsmarknades praxis, men prövning och tillstånd ges för ett år i taget. Föreningen tar också ut en avgift för andrahandsuthyrningen på 10% av ett prisbasbelopp årligen, ca 4500 kr.

Förutsättning för att hyra ut lägenheten i andra hand är följande:

• att söka tillstånd av styrelsen.
  • att hyreskontrakt skrivs med hyresgästen. Kopia på kontraktet skall lämnas till styrelsen senast en månad efter uthyrningen.
  • att hemförsäkring med bostadsrätts tillägg finns tecknad.
  • tredjehandsuthyrning får inte förekomma, inte heller får någon som inte bor i lägenheten vara folkbokförd där (förutom BRF-innehavaren).
  • Som bostadsrättsinnehavare är du skyldig att informera om föreningens ordningsregler i och runt fastigheten.

Lägenheten kan alltid hyras ut av "synnerliga skäl" vilka kan anses vara:

• Provsambo i ett parförhållande, lagenlig 1 års uthyrning.
  • Ålder eller sjukdom, vård av nära anhörig, branch praxis 3 års uthyrning.
  • Studier eller militärtjänstgöring på annan ort, branch praxis 3 års uthyrning.
  • Arbete på annan ort beordrad av arbetsgivare, branch praxis 3 års uthyrning.
  • Utlandstjänstgöring beordrad av arbetsgivare eller hjälporganisation, 3 år.

Vid annan anledning än ovanstående prövar styrelsen skälen.

Styrelsen skall godkänna andrahandshyresgästen men det är bostadsrättsinnehavaren som fortfarande är ansvarig för att månadsavgiften betalas i tid, vad som händer med lägenheten och eventuella störningar. Det är också bostadsrättsinnehavarens ansvar att se till att det finns en hemförsäkring med bostadsrättstillägg, det är även bostadsrättsinnehavaren som skall se till att andrahandshyresgästen blir insatt i gällande rutiner och regler i fastigheten.

Ansökan för andrahandsuthyrning

Mall till andrahandskontrakt